Rengeteg spórolásra ad lehetőséget a magyar útdíjfizetési rendszer

TV2  – Mokka (műsorvezető-riporter: Szabó Dóra, Pachmann Péter)

2018. március 14.

Vendégünk a stúdióban Bartal Tamás, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára. Ilyenkor a hosszúhétvégére általában többen mennek be a kutakhoz meg egyéb helyekre vásárolni matricát?

Így van, az a tapasztalatunk hogy a sláger az éves országos matrica meg a megyei matrica, de az év elejétől folyamatosan látjuk, hogy a heti és a havi matricák is nagyon népszerűek. Tavaly egyébként ez egy lefelé menő ág volt, most azt tapasztaljuk, hogy egyre többen vásárolnak heti illetve havi matricát, nyilvánvalóan a négynapos hétvégék miatt.

Mi a hasznos ilyenkor a matricavásárlásnál, ha ilyen közel van például március 15. és húsvét egymáshoz, illetve milyen időintervallumok vannak a matricáknál?

A legegyszerűbb a heti matrica, ami 10 napra szól, aztán a havi matrica, illetve vannak a megyei matricák és az egész éves országos matrica. Tulajdonképpen a megyei matrica is egy éves matrica, egy nagyon felhasználóbarát megoldás. Azt tapasztaljuk egyébként, hogy a megyei matrica az, ami minden évben egyre jobban keresett és egyre többen vásárolják. Visszatérve a kérdésre, most négy hosszúhétvége is lesz a tavasszal. Ha megnézzük, március 15. és húsvét 30 napon belül van, ugyanígy május 1. és pünkösd között is kevesebb, mint 30 nap telik el. Azt javasoljuk, hogy ha valaki mindkét alkalommal utazik, akkor sokkal jobban megéri a havi matrica megvétele, mint a két db tíznapos matrica kiváltása.

Árakban a tavalyihoz képest mi a különbség, van-e különbség egyáltalán?

Nagyon régóta az a politikánk, hogy nem változtatjuk az árakat, inkább különböző kedvezményeket vezetünk be. 2018 január elsejétől átfogó változások következtek be, kiemelem a nagycsaládos kedvezménynek a kibővítését, ami egy 50%-os kedvezmény. Eddig is volt nagycsaládos kedvezmény, amit négy gyermektől lehetett igénybe venni, most már három gyermektől is hozzáférhető a nagycsaládosok kedvezménye. Ez azt jelenti, hogy a családi egyterűekre, furgonokra nem kell D2-es matricát megvásárolni, hanem D1-es matricát is meglehet vásárolni, ez 50%-os spórolást biztosít. Előzetes regisztrációhoz volt kötve a nagycsaládos kedvezmény, ezt is feloldottuk. Ha valaki megkapja a pótdíjhatározatot, miszerint D1-es matricát vett D2 helyett, akkor is ráér utólag regisztrálni a nagycsaládos kedvezményre.

A pótdíjfizetés is komfortosabb lett, ha lehet ezt mondani erre az intézményre, hogy pótdíjfizetés.

Így van. Nekünk nem az a célunk, hogy büntessük az embereket. Nem az a cél hogy pótdíjat fizessenek, hanem hogy segítsünk. Nagyon sokan tájékozatlanságból, figyelmetlenségből mulasztanak el akár matricát vásárolni. Nagyon sok bürokratikus akadály van, amit folyamatosan le szeretnénk bontani. Megnöveltük a határidőket, amin belül el lehet intézni az ügyeket. Mint az előbb említettem, utólagosan is lehet regisztrálni a kedvezményekre és van egy nagyon fontos –talán a legnépszerűbb- új szabály, ez a hatvan perces szabály. Ez azt jelenti, ha valaki elmulasztotta, elfelejtette megváltani a matricát, de már felhajtott az autópályára, akkor hatvan perce van arra, hogy megváltsa a matricát. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell autópálya matricát váltani, ha valaki 20-30 percet utazik. A matricát mindenkinek meg kell váltania, csak ha elmulasztotta és később váltja meg, abban az esetben lényegében a megváltástól visszafele számított hatvan percre visszamenőleges érvényességet kap a matricára. Ugyan így a hatvan perces szabály érvényesül akkor is, ha valaki éppen üzemszünetet tapasztal, és nem tudja megváltani a matricát. Ebben az esetben is hatvan percen belül újra meg kell próbálnia, tehát az üzemszünet sem jelent felmentést, meg az sem, ha elfelejtettük előre megváltani a matricát, hiszen az úthasználatért természetszerűen fizetni kell.

Beszéljünk arról, hogy kinek mi ajánl. Nyáron többen mennek majd a Balatonra, akik eddig nem használták az autópályát. Mi a leggazdaságosabb megoldás ilyenkor?

Azt említettem, hogy a megyei az matrica évről-évre népszerűbb termékünk és ez valóban így van. Azt gondolom, hogy az emberek egyre tudatosabbak és egyre jobban megtalálják azokat a lehetőségeket, amelyek számukra megfelelőek. Vannak olyanok, akik egy meghatározott útvonalon utaznak nagyon sokat, ilyen például Balaton. Megnéztük a Budapest-Balaton relációt, ami lényegében három megyei matricával elérhető. Az egész évre érvényes a megyei matrica háromszor ötezer forint, tehát tizenötezer forintból lényegében a Budapest-Balaton reláció megoldható, egész évben utazható és ez egy kényelmes megoldás. Megnéztük a tavalyi adatokat és azt tapasztaltuk, hogy 2017-ben 43 ezer autós választotta ezt a megoldást, hogy három megyei matricával ment le a Balatonra egész évben. Ezzel 1,2 milliárd Ft-ot tudtak megspórolni.

Mit tapasztalnak, rájöttek arra az autósok, hogy ez ésszerűbb, mint a heti matricát minden hétvégén megvásárolni, ha utaznak a Balatonra?

Tavaly 14 millió matricát adtunk el összesen, ebből nagyon sok a külföldi. Magyarország egyrészt tranzit ország, másrészt a belföldi turizmus is fejlődik. Majdnem ötven százalék már külföldiek aránya a matricavásárlásokban. Ez méltányos elvárás a részünkről, ha a külföldiek jönnek – akár csak tranzitra használják az országot-, akkor minden kocsi, tehergépjármű koptatja, amortizálja az utakat, tehát érvényesül a szennyező fizet elve. Az útdíjak megfizetésével mindenki hozzájárul a magyar utak fenntartásához, felújításához.

Melyik matricatípus a legnépszerűbb? Mondhatjuk, hogy a megyei vagy szezonálisan is változik?

Szezonálisan is tud változni. Vezet az éves és a megyei matrica, de feljövőben van a heti és a megyei matrica is. Megemlítenék egy új lehetőséget, amit május elsejétől lehet majd igénybe venni: ez a kedvezményes motoros matrica. Ez azt jelenti, hogy féláron lehet majd motorral, tehát a D1-hez képest egy motoros havi matricát 2500 Ft-ért lehet megvásárolni. Eddig is volt már heti motoros matrica, szintén ötven százalékos kedvezménnyel, most bevezetjük május elsejétől a motoros kedvezményes matricát.